PEDAGOGISCH PROJECT
Historiek
Dit project is ontstaan door samenwerking tussen het schoolbestuur, de directie, de leerkrachten, de ouderraad en de vroegere participatieraad.
Sinds 1859 werden religieuzen uit het hele bisdom tot toekomstige leerkrachten opgeleid aan het toenmalige Sint-Andreasinstituut.
Het Sint-Andreasinstituut was pionier bij de opleiding en inschakeling van lekenleerkrachten in het onderwijs, bij de invoering van menswetenschappen, van vernieuwd lager en secundair onderwijs, van gemengd onderwijs. De congregatie was ook bij de eerste om de leiding van haar scholen in handen van leken te geven. Telkens wanneer de veranderde omstandigheden en tijdsgeest het wenselijk maken, heeft Sint-Andreas Brugge de durf en de moed om nieuwe pedagogische opdrachten aan te gaan en nieuwe pedagogische projecten in te voeren. Zo verliet de school in 2022 de vertrouwde Garenmarkt en nam een half jaar later zijn intrek in de Jakobinessenstraat met een nieuwe naam: Sint-Andreas Brugge.
Zo groeit Sint-Andreas Brugge mee met zijn tijd, is er een band met de tradities en een open oog voor de uitdagingen van de toekomst.
Ons huidig pedagogisch project vertaalt zich in 7 pijlers. Zie hieronder.
Missie: Welbevinden als bron van leven en leren
Visietekst
Sint Andreas Brugge: een rustige oase in het hart van de historische stad.
Nadat we in 2022 de Garenmarkt moesten verlaten, creëerden we een nieuwe thuis op een boogscheut van onze bakermat, in de Jakobinessenstraat.
Op school verwelkomen we onze leerlingen in een positief schoolklimaat, dat gebaseerd is op huiselijkheid, betrokkenheid en respect. We zijn er immers van overtuigd dat welbevinden de motor van leven en leren is. Pas wanneer leerlingen zich goed in hun vel voelen, komt er ruimte vrij om te leren, ontdekken ze hun eigen talenten en ontwikkelen ze een positiever zelfbeeld. Als katholieke school laten we ons hierbij vaak inspireren door Bijbelverhalen en reiken we onze jongeren zo stapstenen aan op hun levenspad.
De school - in de volksmond gekend als 'de Garenmarkt' - is al 165 jaar een interactieve kennis- en talentenmarkt. In een gemoedelijke sfeer en met een open geest wordt een diverse waaier aan kennis aangeboden en kunnen jongeren hun talenten ontdekken en ontplooien. Er is werkelijk voor elk wat wils. Zo bieden wij iedereen optimale leerkansen.
We hebben ook aandacht voor de competenties en attitudes die onze jongeren nodig hebben om ten volle deel te nemen aan een dynamische en diverse samenleving. Elke leerkracht zet zijn professionaliteit in om zijn leerlingen te vormen tot geëngageerde, ruimdenkende en positief-kritische jongvolwassenen. De interactie tussen leerkrachten en leerlingen speelt zich af in een sfeer van onderling vertrouwen. Op die manier ontwikkelen leerlingen zelfvertrouwen om in toenemende mate eigenaar te worden van hun eigen leerproces.
Onze doelen willen we realiseren in overleg met leerlingen, ouders en andere partners. Goed onderwijs begint immers met vragen stellen, uitnodigend, gericht op onderzoek en dialoog.
De 7 pijlers van onze school
Thuis op school
Elke jongere is een unieke persoon. Bij ons is men geen nummer, maar een persoonlijkheid.
De school is een plek waar men zijn verhaal kwijt kan en waar geluisterd wordt.
Het is een ontmoetingsplaats waar jongeren elkaar vinden.
We zijn een kleinschalige school, maar groot in sfeer. Een thuishaven voor elk kind.
Zo creëren we een schoolklimaat dat de ontwikkelingskansen verhoogt.
Een greep uit onze initiatieven: onthaal eerstejaars, peter- en meteractiviteit, oud-leerlingendag…
Samen leren we leren
Leerzorg is geen ijdel woord. Wij bieden tal van mogelijkheden aan en werken zoveel mogelijk op maat. Differentiatie is een leerrijk traject waarbij teamwork en coaching onze sleutelwoorden zijn.
Wie vlot studeert, wordt uitgedaagd en aangespoord.
Wie het minder makkelijk heeft, kan rekenen op ondersteuning.
Ons doel is hen te ondersteunen in het proces naar zelfstandigheid, een vaardigheid die belangrijk is voor hoger onderwijs.
We nemen o.a. begeleide studie, leren leren en examenplanning op in ons programma.
Talenten krijgen kansen
Elk kind verdient een kans om zijn talenten te ontwikkelen. Niemand hoeft toe te kijken vanaf de zijlijn.
We zijn talentenjagers, op zoek naar datgene waarin jongeren uitblinken. Dit doen we door hen te stimuleren om zelf creatief aan de slag te gaan.
Het zelfbeeld wordt hierdoor versterkt en het verbreedt hun horizon.
Uiteenlopende talenten krijgen kansen op onze school.
Ben jij een wiskundecrack, of een talenknobbel? Of wil je je uiten via muzikaliteit, drama, of fotografie?
Blik op de wereld
Leren doe je niet alleen op school, ook op locatie.
Onze jongste leerlingen houden van het veldwerk op leeruitstappen.
De ouderen trekken zelfs de grens over. Elk jaar heeft zijn eigen studiereis of taaluitwisseling.
Zo verkennen we Lille, Normandië, Lage Landen (o.a. Rotterdam), Parijs en Berlijn.
Maar ook in eigen land komen ze in contact met Duitstalige en Franstalige studenten.
Soms halen we andere culturen naar de school zelf. We organiseren workshops en mondiale dagen.
Sociaal netwerken
Leven in groep is zorg dragen voor elkaar.
We besteden aandacht aan een respectvolle omgang tussen leerlingen onderling en tussen leerkrachten en leerlingen.
Samen bouwen we aan een warme school.
Projecten worden vaak mee gedragen door leerlingen. Ons leerlingenparlement geeft vaak een aanzet. We hopen dat sociaal engagement henzelf en anderen verrijkt, want mee-leven opent ogen. Denk maar aan de meeleefdagen, middagactiviteiten, milieuwerkgroep…
Christelijk geïnspireerd, ook vandaag
Een gemeenschap, een school inspireert zich op normen en waarden. Modern geloven draait om waardering, rechtvaardigheid en respect.
Begrip voor elkaar leidt tot een aangenaam schoolklimaat. Bijbelverhalen bieden hierbij een houvast.
We begeleiden zoekende jongeren op hun levenswandel en reiken stapstenen aan.
Gezondheid, milieu en zoveel meer
Gezondheid en voeding gaan samen. Deze schoolt neemt zijn verantwoordelijkheid op, want gezonde voeding is een must.
We beschikken over een eigen keuken en bieden gezonde snacks aan tijdens de vrijemomenten. Onze fruitkar is dan ook heel populair!
Ook sport dragen we hoog in het vaandel. Wekelijks zijn er sportevenementen. We scoren op veel tornooien en jaarlijks barst de strijd om de SABR-cup los.
Ook de milieuraad draagt zijn steentje bij tot gezondheid. Zij zorgen voor zuiverende plantjes in de klassen, beperken ons papiergebruik, kiezen voor recyclage…